Čtenářská dílna
2015
Postřehy z výuky
Jaké knihy žáci četli?
Ve školním roce 2015/ 2016 byly realizovány dvě čtenářské dílny v 1. A a 3. A, které měly za úkol přiblížit žákům kvalitní literaturu ze seznamu knih k maturitě a přimět je, aby pokud možno překonali v sobě nedůvěru k této četbě, aby je překvapila kvalita a aby se zamysleli nad výběrem četby z tohoto seznamu již na začátku školního roku. Ke čtení jsme chtěli nabízet především knihy, které žáky zaujaly; informace jsme získali prostřednictvím analýzy čtenářských teritorií.
Jaké metody práce s knihou byly používány?
Základní podoba čtenářských dílen souvisela s volným čtením, se čtením
s účelem, který byl stanoven hned na začátku, se čtením
s porozuměním. Volnému čtení byl věnován velký časový prostor a obě třídy
jej beze zbytku využívaly. V průběhu čtení si dělali žáci poznámky, ve
zbylém čase plnili úkoly, debatovali. Na konci soustředěného čtení byli vždy
upozorněni, aby dočetli
a připravili se na úkoly. K použitým metodám
patří: hlasování, beseda se spisovatelem, beseda
s nakladatelkou, volné
čtení, řízený rozhovor, myšlenkové mapy na tabuli s klíčovými motivy, práce ve
dvojicích, ve skupinách, vyplňování pracovních listů, vytvoření společného
cinquains
na papír. V dalších hodinách budou žáci pracovat s podvojným
deníkem, volným psaním, sestavovat stříhaný text.
Které
z vybraných aktivit se osvědčily?
Nejvíce byly přijaty besedy s nakladatelkou a
spisovatelkou. Mladí lidé potřebují slyšet
i profesionály z praxe, která
úzce souvisí s tvorbou knih. Ve 3. ročníku byla čtenářská dílna zařazena
v souvislosti s učivem -
anarchističtí buřiči, proto žáci uvítali čtení a následnou práci
s textem,
neboť v návaznosti mohli lépe Dyka i Bezruče přijmout a osvojit si jejich
dílo.
Metodika práce s knihou
20 metodik
1. ročník
- Hlasování o knihách, návrhy na četbu
- Seznámení s knihovnou, práce s texty
- Individuální četba dramat - Moliére
- Jak se tisknou knihy
- Čtení s úkoly - Shakespeare: Romeo a Julie
- Čtení s úkoly - Moliére: Lakomec
- Čtení s porozuměním - Shakespeare: Hamlet I
- Čtení s porozuměním - Shakespeare: Hamlet II
- Čtení s porozuměním - Cervantes, M.: Don Quijote de la Mancha I
- Čtení s porozuměním - Cervantes, M.: Don Quijote de la Mancha II
3. ročník
- Hlasování o knihách, návrhy na četbu
- Rozbor knihy Lizucha
- Jak se píší knihy
- Čtení s porozuměním - Bezruč P.: Slezské písně
- Čtení s porozuměním - Dyk V.: Krysař
- Čtení s porozuměním - Slezské písně II, Krysař II
- Čtení s porozuměním - Čapek K.: Bílá nemoc
- Čtení s porozuměním - Čapek K.: R. U. R.
- Čtení s porozuměním - Exupéry, A.: Malý princ
- Remarque A. M.: Na západní frontě klid