Čtenářská dílna

2015

Postřehy z výuky

Jaké knihy žáci četli?

Ve školním roce 2015/ 2016 byly realizovány dvě čtenářské dílny v 1. A a 3. A, které měly za úkol přiblížit žákům kvalitní literaturu ze seznamu knih k maturitě a přimět je, aby pokud možno překonali v sobě nedůvěru k této četbě, aby je překvapila kvalita a aby se zamysleli nad výběrem četby z tohoto seznamu již na začátku školního roku. Ke čtení jsme chtěli nabízet především knihy, které žáky zaujaly; informace jsme získali prostřednictvím analýzy čtenářských teritorií.

Jaké metody práce s knihou byly používány?

Základní podoba čtenářských dílen souvisela s volným čtením, se čtením s účelem, který byl stanoven hned na začátku, se čtením s porozuměním. Volnému čtení byl věnován velký časový prostor a obě třídy jej beze zbytku využívaly. V průběhu čtení si dělali žáci poznámky, ve zbylém čase plnili úkoly, debatovali. Na konci soustředěného čtení byli vždy upozorněni, aby dočetli
a připravili se na úkoly. K použitým metodám patří: hlasování, beseda se spisovatelem, beseda
s nakladatelkou, volné čtení, řízený rozhovor, myšlenkové mapy na tabuli s klíčovými motivy, práce ve dvojicích, ve skupinách, vyplňování pracovních listů, vytvoření společného cinquains
na papír. V dalších hodinách budou žáci pracovat s podvojným deníkem, volným psaním, sestavovat stříhaný text.

Které z vybraných aktivit se osvědčily?

Nejvíce byly přijaty besedy s nakladatelkou a spisovatelkou. Mladí lidé potřebují slyšet
i profesionály z praxe, která úzce souvisí s tvorbou knih. Ve 3. ročníku byla čtenářská dílna zařazena v souvislosti s učivem - anarchističtí buřiči, proto žáci uvítali čtení a následnou práci
s textem, neboť v návaznosti mohli lépe Dyka i Bezruče přijmout a osvojit si jejich dílo. 


Metodika práce s knihou

20 metodik

1. ročník

  1. Hlasování o knihách, návrhy na četbu
  2. Seznámení s knihovnou, práce s texty
  3. Individuální četba dramat - Moliére
  4. Jak se tisknou knihy
  5. Čtení s úkoly - Shakespeare: Romeo a Julie
  6. Čtení s úkoly - Moliére: Lakomec
  7. Čtení s porozuměním - Shakespeare: Hamlet I 
  8. Čtení s porozuměním - Shakespeare: Hamlet II
  9. Čtení s porozuměním - Cervantes, M.: Don Quijote de la Mancha I
  10. Čtení s porozuměním - Cervantes, M.: Don Quijote de la Mancha II

3. ročník

  1. Hlasování o knihách, návrhy na četbu
  2. Rozbor knihy Lizucha
  3. Jak se píší knihy
  4. Čtení s porozuměním - Bezruč P.: Slezské písně
  5. Čtení s porozuměním - Dyk V.: Krysař
  6. Čtení s porozuměním - Slezské písně II, Krysař II
  7. Čtení s porozuměním - Čapek K.: Bílá nemoc 
  8. Čtení s porozuměním - Čapek K.: R. U. R.
  9. Čtení s porozuměním - Exupéry, A.: Malý princ
  10. Remarque A. M.: Na západní frontě klid
Stránky vytvořil Patrik Kočí  |  prosinec 2015 | patrik.koci@gnj.cz
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky